czwartek, 28 maja 2015

Harmonogram przygotowań do ślubu i wesela

Pretty Much Design / plus.google
Zapraszam do lektury harmonogramu ślubno-weselnego, przygotowanego na podstawie moich planów i doświadczeń. To bardzo ostrożny, wręcz "panikarski" harmonogram. Zakłada zrobienie wielu rzeczy z dużym wyprzedzeniem, danie sobie czasu na naukę pewnych umiejętności, oswojenie z perspektywą tego dnia.
Możecie, a nawet powinniście, dowolnie go modyfikować, zgodnie z Waszymi potrzebami :)

Co powinniście zrobić na samym początku?
1. Porozmawiać o dacie ślubu, na początku ze sobą, a potem z rodzicami i teściami podczas wspólnego spotkania.
2. Wybrać datę ślubu i rodzaj ceremonii (to drugie można dość łatwo zawsze zmienić).
3. Określić budżet jakim dysponujecie.
Liczcie się z tym, że jeśli rodzice finansują/współfinansują wesele, to mogą się wtrącać, więc już teraz przemyślcie swoją decyzję o pozwoleniu im na ich wkład. Jeśli podział kosztów rozkładacie miedzy kilka osób/rodzin warto przedyskutować go już w tym momencie.
4. Przygotować wstępną liczbę gości (która ułatwi np. poszukiwania sali).
5. Zbierać inspiracje i materiały dotyczące ślubu, pomyśleć o charakterze/motywie/stylu przewodnim ślubu i wesela (im wcześniej to zrobicie, tym mniejszy będziecie mieć problem z wyborem usług).
6. Zainteresowani mogą skorzystać z usług konsultanta ślubnego.

Na początku planowania ślubu i wesela polecam również przeczytać tekst Zanim zaczniesz planować ślub.

36, 24, 12 miesięcy przed ślubem.
Tyle ile macie i chcecie, zwłaszcza jeśli zależy Wam na dużym wyborze usług i nie chcecie, aby ktokolwiek Was wyprzedził :) Poza tym, im wcześniej zajmiecie się daną sprawa, tym... lżej będziecie mieć potem :)
Jak najwcześniej zarezerwujcie:
- salę weselną,
- zespół lub DJa,
- fotografa i kamerzystę,
- innego usługodawcę na którym wyjątkowo Wam zależy.

 12 miesięcy przed dniem ślubu:
- wyślijcie do gości Save the date,
- wybierzcie urząd i/lub parafię (i godzinę ceremonii), zwłaszcza jeśli ślub planujecie w miesiącach letnich w kościołach cieszących się dużą popularnością u Par Młodych.

11-8 miesięcy przed ślubem warto:
- wybrać świadków,
- wybrać (i zarezerwować termin) firmę zajmującą się dekoracjami i kwiatami (do kościoła, sali weselnej, samochodu, bukiety i butonierki itd.),
- zamówić samochód do ślubu, 
- zamówić oprawę muzyczną ceremonii,
- zamówić wybrane atrakcje weselne: oświetlenie, drink bar, pokaz sztucznych ogni, fotobudkę itd.,
- zapisać się na nauki przedmałżeńskie,
- rozpocząć poszukiwania wizażysty i fryzjera (jeśli decydujecie się na obleganych usługodawców, to już można rezerwować termin),
- zacząć pracę nad figurą i kondycją fizyczną.

7-6 miesięcy przed ślubem warto:
- wybrać suknię ślubną i dodatki,
- zamówić tort, słodki stół itp.
- wstępnie zorientować się co do wyboru obrączek (można wybrać, ale w przypadku osób będących na dietach odchudzających z zakupem warto poczekać),
- zaplanować podróż poślubną i wziąć urlop (w razie dalekich podróży pamiętać o paszporcie i szczepieniach),
- rozpocząć zabiegi kosmetyczne, wizyty u stomatologa, dermatologa itp.,
- zarezerwować wizytę u fryzjera, wizażysty, stylisty paznokci itp. (w tym również wizytę próbną),
- wybrać i zamówić zaproszenia, winietki, menu, tablicę z usadzeniem itp. (zwłaszcza jeśli planujecie zamówić indywidualny projekt/wykonywać je samodzielnie),
- stworzyć listę prezentów,
- zaplanować sesję narzeczeńską.

5 miesięcy przed ślubem warto:
- wybrać strój i dodatki dla pana młodego,
- wybrać sukienki dla druhen i drużbów,
- określić ostateczną listę gości,
- zarezerwować noclegi (ważne w okresach długich weekendów/wakacji i w miejscach turystycznych) i transport dla gości,
- zebrać dane kontaktowe do zapraszanych gości,
- opracować listę utworów weselnych, wybrać utwór na pierwszy taniec,
- rozpocząć naukę pierwszego tańca.

4 miesiące przed ślubem warto:
- zacząć przygotowywać wszystkie niezbędne dokumenty (część ważna jest tylko 3 miesiące),
- ustalić wygląd oczepin,
- przygotować się do podróży poślubnej: kupić bilety lotnicze, zarezerwować noclegi itp.,
- dopracować listę prezentów ślubnych,
- przygotować ostateczną listę gości,
- rozpocząć zapraszanie gości.

3 miesiące przed ślubem warto:
- dopełnić formalności w USC i kościele,
- kupić obrączki, oddać je do wygrawerowania,
- rozpocząć spotkania w poradni małżeńskiej,
- dać na zapowiedzi w kościele,
- wybrać upominki dla gości i rodziców,
- wybrać animatorkę zabaw dla dzieci na weselu,
- zaplanować poprawiny (zarezerwować i kupić to co do nich potrzebne),
- zrealizować wszystkie wcześniej pominięte punkty.

2 miesiące przed ślubem warto:
- określić wygląd całej dekoracji i florystyki w kościele i na sali, bukietów dla panny młodej i świadkowej, butonierki dla pana młodego i świadka, kwiatów dla rodziców,
- kupić dodatki do sesji narzeczeńskiej, ślubnej, fotobudki,
- potwierdzić terminy u usługodawców,
- zamówić: ciasta, chleb powitalny, alkohol, napoje; określić wygląd/smak tortu, słodkiego stołu,
- udać się na degustację i wybrać menu,
- porozmawiać z muzykami o Waszych oczekiwaniach,
- kupić stroje na poprawiny.

1 miesiąc przed ślubem warto:
- ustalić przebieg ceremonii w kościele/USC oraz przyjęcia weselnego,
- dokupić ostatnie dodatki do strojów, 
- udać się na próbną fryzurę i makijaż (w przypadku niesprawdzonych miejsc warto zrobić to wcześniej),
- odebrać obrączki,
- zaplanować wieczór panieński i kawalerski,
- zweryfikować potwierdzenia obecności od gości,
- zamknąć listę gości,
- zaplanować sposób usadzenia gości przy stołach.

2 tygodnie przed ślubem warto:
- potwierdzić noclegi i transport dla gości,
- przeprowadzić ostatnie poprawki strojów ślubnych,
- przygotować dokładny plan dnia ślubu z opisem obowiązków najważniejszych osób,
- skontaktować się z usługodawcami i zapoznać ich z planem dnia,
- rozdzielić zadania dla osób, które mają Wam w tym dniu pomagać.

Tydzień przed ślubem warto:
- uiścić opłaty związane z ceremonią,
- ostatecznie potwierdzić wygląd dekoracji,
- omówić z księdzem i menadżerem sali wygląd ceremonii i wesela,
- wysłać pana młodego do fryzjera,
- przygotować niezbędnik dla Pary Młodej i dla gości: nitki, igły, chusteczki, tabletki przeciwbólowe, rajstopy itp.
- uregulować należności,
- śledzić prognozy pogody :)

Dwa dni przed ślubem warto:
- potwierdzić godziny odbioru kwiatów, wizyt u fryzjera i makijażystki, itp.,
- przeanalizować plan dnia ślubu,
- dostarczyć na salę winietki i plan rozsadzenia oraz inne wymagane rzeczy (chleb powitalny, kieliszki, itd.),
- przygotować suknię ślubną i dodatki,
- przygotować strój na przebranie,
- przeprowadzić próbę ceremonii,
- zrobić manicure i pedicure.

Dzień przed ślubem:
Dokończcie błyskawicznie rzeczy z punktu wyżej (zwłaszcza te, które wymagają zrobienia dzień przed i nie da się ich zrobić wcześniej), a potem wyjeździe gdzieś poza miejsce wesela i odpocznijcie :) Koniecznie idźcie wcześniej spać.

W dzień ślubu warto:
- zjeść śniadanie, wziąć prysznic,
- spokojnie realizować plan dnia (odebrać kwiaty, dekoracje samochodu, udać się do fryzjera i makijażystki, nie zapomnieć o dokumentach, skontrolować stan przygotowań narzeczonego) :)

Po ślubie warto:
- wysłać podziękowania dla gości,
- załatwić poślubne formalności (wymiana dokumentów, zapłaty za usługi).

Wszelkie uwagi do harmonogramu mile widziane :)

8 komentarzy:

  1. Po pierwsze chciałam Ci serdecznie pogratulować! Czytam Twojego bloga już z pół roku i w końcu zdecydowałam się na komentarz. :)
    Mój harmonogram praktycznie pokrywa się z Twoim, pomijając kwestie kościelne (u nas tylko ślub cywilny w plenerze za 11,5 miesiąca). Dodatkowe różnice jakie zauważam to termin zakupu obrączek, planuję je kupić w wakacje, ponieważ po moim pierścionku zaręczynowym widzę, że przez lato był dużo bardziej dopasowany niż w miesiącach zimowych. Kolejna rzecz to kwestie dekoracji, gadżetów do sesji i alkoholu, ponieważ mam gdzie to składować, wolę to załatwić wcześniej, niż głowić się na ostatnią chwilę. ;) A i sesję narzeczeńską będziemy robić wcześniej, bo już niebawem, czyli prawie rok wcześniej.
    Pozdrawiam gorąco!
    Klaudia

    OdpowiedzUsuń
  2. musze to sobie wydrukowac ;p najwazniejsze rzeczy juz zalatwione, ale nie mam pojecia co dalej:D wprawdzie mam jeszcze duzo czasu, ale nie lubie robic waznych rzeczy na ostatnia chwile, jestem na to zbyt nerwowa;) ale to, co zaczelam duzo wczesniej to przygotowania fizyczne- ponad poltora roku wczesniej;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniały blog!! Bardzo mi się podoba Twoje podejście i to jak piszesz! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo przydatny post ! :) będe zaglądąć przyda mi się :)

    OdpowiedzUsuń
  5. O taką wiedzę, to ja lubię. Przydatne informacje. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny blog, ale warto dodać w miejscu gdzie jest wymieniony fotograf, kamerzysta - dodać fotobudkę ;). Sam ostatnio spotkałem się z tym na weselu u mojej kuzynki i muszę powiedzieć, że super pomysł. Gdyż zdjęcia z budki są zdecydowanie lepsze od fotografa a co ważne jedno zdjęcie zabierasz ze sobą a drugie wkładasz do księgi życzeń dla Państwa Młodych i podpisujesz się ;).

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny blog i poradnik jak należy postępować w trakcie przygotowań do ślubu i wesela. Ja w przypadku fotografa ślubnego z Podkarpacia starałem się szukać wśród znajomych, którzy byli już po wszystkim i muszę powiedzieć, że udało mi się od razu ;). A jeżeli tak Wam się nie uda to myślę, że w internecie znajdziecie pełno tego typu ofert ;).

    OdpowiedzUsuń
  8. Super blog! Zapraszam do mnie, chociaż jeszcze tak wiele treści nie ma dopiero zaczynam :)

    OdpowiedzUsuń